Søndergade 74, 5.
8000 Aarhus C
Tlf.: 40 31 31 65
info@virksomhedskober.dk
Chatten er altid åben
Man - Fre: 8:00 - 16:00
8000 Aarhus C
info@virksomhedskober.dk
Man - Fre: 8:00 - 16:00
I forbindelse med køb af en virksomhed, skal du tage stilling til, hvad virksomheden må koste.
Købesummen for virksomheden har i sagens natur en helt afgørende betydning for overdragelsen. Værdiansættelsesprocessen vil typisk involvere din og sælgers finansielle rådgivere, men det vil også være nødvendigt, at den juridiske rådgiver har indblik i processen, således overdragelsesaftalens bestemmelser om købesummen afspejler det, som I indbyrdes er kommet frem til.
Både din og sælgers økonomiske rådgiver vil søge at udarbejde en værdiansættelse og pris, som både dig og sælger kan være enige om.
Værdien af den virksomhed, som du ønsker at købe påvirkes både af en række faktorer, som dig og sælger har kontrol over, men ligeledes en række faktorer, som er uden for jeres kontrol.
Værdien af virksomheden kan bl.a. afhænge af:
Du bør i den forbindelse iagttage den foretagne SWOT-analyse af forretningsgrundlaget, eftersom de forhold, der vil fremgå af denne analyse, vil påvirke din værdiansættelse af virksomheden og dermed den pris, du skal være villig til at betale.
Er du usikker på, hvad der er den rigtige pris for dig, så findes der flere modeller, som kan benyttes til at værdiansætte en virksomhed.
Modellerne vil ofte blive anvendt i kombination med hinanden for at sikre, at du kommer til at betale den ”rette” værdi. Forsimplet sagt tager modellen enten udgangspunkt i den historiske indtjening i virksomheden eller den forventede fremtidige indtjening i virksomheden. Derudover ser de enten på virksomhedens aktiver eller dens evne til at genere pengestrømme.
Det er vigtigt, at du som køber gør dig klart, med hvilken vægt de forskellige modeller skal indgå i fastlæggelsen af den rette pris for virksomheden, idet modellerne vil give forskellige resultater.
Selvom det umiddelbart kan virke enkelt at blive enige om en pris for virksomheden med sælger, så er det vigtigt, at du som køber antager en økonomisk rådgiver, som kan hjælpe. Dette skyldes, at der kan være mange faldgruber i et virksomhedskøb, som din rådgiver har kendskab til, og at denne ligeledes forstår at beregne værdier ud fra de forskellige værdiansættelsesmetoder, der er nødvendige at anvende for at finde den rette pris for virksomheden, du ønsker at købe.
Værdiansættelsen tager altid udgangspunkt i en regnskabsanalyse af virksomhedens regnskab fra f.eks. de sidste 5 år. Regnskabsanalysen har til formål at opnå enighed mellem sælger og køber om:
På baggrund af virksomhedens normaliserede resultat og den driftsmæssige og den finansielle risiko beregnes kapitalværdien.
Modellernes resultat og sikkerhed i forbindelse med beregningen af prisen for virksomheden afhænger af de input, der anvendes i modellen.
Desto flere oplysninger du har, jo mere komplicerede modeller kan anvendes til fastsættelsen af værdien af virksomheden.
Sælger er typisk ikke interesseret i at give for mange informationer til en start, idet denne vil være sikker på, at din henvendelse om at købe virksomheden er seriøs, og at du ønsker at gå videre med købet.
Du vil derfor ofte opleve, at du i starten alene får nogle enkelte oplysninger, som kan bruges til at beregne en overordnet værdi. I takt med at forhandlingerne mellem dig og sælger skrider frem, desto flere oplysninger vil du ofte få, hvilket bidrager til et mere nuanceret billede af virksomhedens værdi.
En kompetent rådgiver starter aldrig med at fastlægge en entydig værdi, men søger i stedet sammen med køber og sælger en værdiansættelse og finansiering, som både køber og sælger kan være enige om.
Følgende redskaber og analyser kan bruges i ansættelse af værdien:
Værdiansættelsen tager altid udgangspunkt i en regnskabsanalyse af virksomheden regnskab fra f.eks. de sidste 5 år. Den har til formål at opnå enighed mellem sælger og køber om:
På baggrund af virksomhedens udglattede resultat og den driftsmæssige og den finansielle risiko beregnes kapitalværdien, idet resultatet anses for evighedsannuitet og herefter diskonteres til nutidsværdi.
Udgangspunktet er en gennemgang af virksomhedens enkelte aktiver og disses handelsværdi holdt op mod den bogførte værdi.
Der er ofte meget stor uenighed om værdien af aktiverne i fortsat drift, dvs. den egentlige substansværdi.
Ofte har sælger krav til handelen, som er ufravigelige. Det kan være ønsket om straks at blive frigjort fra virksomheden. Sælger kan være af den opfattelse at salg af skattemæssige grunde kun kan ske i form af et egentligt aktiesalg og ikke i form af salg af aktiviteter.
Arbejdet med fastlæggelse / afdækning af sælgers ufravigelige krav har betydning for muligt valg af model for handelen.
På baggrund af sælgers ønsker opstilles budget, hvor forslag til salgspris og model for salg, aktiesalg, salg af aktiviteter osv. gennemregnes og opstilles i budget på månedsbasis omfattende:
Står du som potentiel køber af en virksomhed, men er i tvivl om hvad der vil være den rigtige pris, for at købet giver mening for dig?
Der findes mange modeller til at værdiansætte en virksomhed ud fra. Alle modellerne tager udgangspunkt i forskellige forhold ved virksomheden og har forskellige forudsætninger. Modellerne bruges ofte i sammenhæng for at vise de forskellige sider af værdiansættelsen.
Modellernes resultat og sikkerhed afhænger af de input man giver – kan du få mange detaljer fra sælger kan man bruge mere komplicerede modeller til fastsættelse af værdien. Ofte vil du, til en start, få nogle enkelte oplysninger som du kan bruge til beregning af en overordnet værdi og som forhandlingerne skrider frem, får du flere oplysninger som giver et mere nuanceret billede af værdien.
Alle modellerne bør altid følges op af en vurdering af virksomhedens goodwill – eksempelvis om virksomheden har et særligt brand eller produkt, som du kan udnytte værdien af som køber. Et særligt brand kan betyde en forøgelse af den beregnede pris for virksomheden.
Det kan umiddelbart virke enkelt, at blive enig med sælger om en pris for virksomheden, men der kan være mange faldgruber i et virksomhedskøb. Derfor anbefaler vi, at du allierer dig med en rådgiver, som kan hjælpe med vurderingen virksomheden og beregne værdier ud fra forskellige metoder.
Artiken udarbejdet af Henrik Sondrup, Statsautoriseret revisor, Redmark
Pris og finansiering
Hvad du har råd til at købe af virksomhed afhænger af din personlige formue og din risikovillighed til at stille den på højkant.
Pris og finansiering
Den oftest anvendte metode til dybdegående værdiansættelse af virksomheder kaldes i daglig tale for DCF-modellen.
Pris og finansiering
En indtjeningsbaseret model kan være normalindtjeningsmodellen. Modellen tager udgangspunkt i historiske tal.
Pris og finansiering
Price Earning eller i daglig tale P/E-værdi udtrykker prisen for 1 krones over-skud.
Pris og finansiering
I Stand alone-modellen vurderes virksomhedens værdi ud fra dens nuværende aktivitet og indtjening.
Pris og finansiering
I denne metode vurderes hvert enkelt aktiv i virksomheden og værdien af hver forpligtelse fratrækkes.
Pris og finansiering
Der er stor forskel på om en virksomheds værdier skal realiseres eller om de sælges fra en going concern.
Kom endelig med din feedback. Er der artikler, du mangler, eller er der artikler, der ikke er fyldestgørende? Brug kontaktformularen herunder.
Her finder du forskellige værktøjer og skabeloner, du kan bruge til at vurdere din ønskevirksomhed.
Du finder forskellige typer af værktøjer. Der er skabeloner, der fungerer som guidelines til en forretningsplan, udkast til kontrakter og regneark, der guider dig til en økomomisk forståelse af din kommende virksomhed.
Professionelle virksomhedsmæglere bruger de samme skabeloner, til at hjælpe dig til et godt køb.
Virksomhedskøber.dk er en gratis service og guide til den person eller virksomhed, der vil købe en virksomhed.
Ønsket har været at skabe et overblik over hele processen for derved at skabe et succesfuldt virksomhedskøb.
Copyright, Virksomhedskøber.dk © 2022. Alle rettigheder forbeholdes
Hjemmesiden er lavet af Startup Media – www.startupmedia.dk