Søndergade 74, 5.
8000 Aarhus C
Tlf.: 40 31 31 65
info@virksomhedskober.dk
Chatten er altid åben
Man - Fre: 8:00 - 16:00
8000 Aarhus C
info@virksomhedskober.dk
Man - Fre: 8:00 - 16:00
Din søgning efter en virksomhed kan med fordel tage udgangspunkt i objektive kriterier.
Subjektive kriterier i forbindelse med udvælgelsen af en virksomhed kan ikke undgås og de kan ende med at være de udslagsgivende. Ikke desto mindre er det godt, at du som virksomhedskøber gør dig nogle overvejelser vedrørende objektive kriterier, som kan spille ind på dit valg af virksomhed.
Ved at have gjort dig nogle tanker vedrørende objektive kriterier for virksomheden, muliggør du en mere specificeret søgning bl.a. ved brug af internettet, oplagsværker og databaser. Altså kan de objektive kriterier, som du har opstillet bidrage til en målrettet og systematisk søgning efter den rette virksomhed.
Geografisk placering er en af de vigtigste faktorer.
Du må som virksomhedskøber fra start gøre dog klart, hvor langt væk virksomheden må være placeret geografisk fra dig. Du må i den forbindelse gøre dig overvejelser om, hvorvidt du er villig til at flytte efter virksomheden? Eller om virksomheden i stedet skal være placeret geografisk inden for en ”rimelig” køreafstand.
I den forbindelse er det også vigtigt, at du inddrager din partner, idet I jo helst skal være enige om, at karrieren som selvstændig er værd at flytte for – både i forhold til din partners job, men også i forhold til eventuelle børn, der i så fald vil risikere at skulle flytte væk fra skole og kammerater.
Antallet af ansatte er ofte en enkel afgrænsning at foretage.
Antallet af ansatte har betydning for prisniveauet, du søger virksomheder indenfor. Et objektivt kriterie til antallet af ansatte i virksomheden bidrager dermed også til, at du tager stilling til, hvor stor en virksomhed, du økonomisk har råd til at købe. Ligeledes vil antallet af ansatte indikere, hvordan virksomheden er organiseret, og dermed hvilken ledelsesopgave, du køber dig ind i.
Det er dog vigtigt, at du som køber søger forholdsvist bredt, hvad angår antallet af ansatte, så du får en større forståelse for, hvad der er på markedet.
Omsætningsniveauet kan være en interessant størrelse, men du skal dog være meget forsigtig med at anvende omsætningsniveauet til sammenligning af virksomheder inden for forskellige brancher.
Virksomhedens alder kan være relevant for at vurdere på hvilket udviklingstrin denne er.
Ligeledes kunne det være relevant at vide, hvilken alder ejeren har – måske denne synes det er tid til et generationsskifte?
Det er ligeledes vigtigt, at du i forbindelse med din søgning gør dig tanker om, hvilken branche du er interesseret i. På denne måde udelukker du virksomheder, som du på forhånd ved ikke har relevans for dig og målretter dermed din søgning. Læs mere om søgning efter virksomhed her.
Gør dig nogle tanker vedrørende hvilken type virksomhed, du søger. Ønsker du at købe en virksomhed, der er nødlidende eller på vej til at blive det? Eller ønsker du en sund virksomhed med en god indtjening? Prisen afhænger af, hvad du søger og du kan med fordel tage stilling til, hvad du søger og gøre dig nogle forestillinger om prisen ud fra selskabets resultatet. Der kan for selskabers vedkommende søges på oplysninger om indtjeningen.
Geografisk placering er en af de vigtigste faktorer. Du kan ligeså godt være konsekvent fra starten. Er du villig til at flytte efter virksomheden? Eller skal den ligge indenfor en ”rimelig” køreafstand.
Mange købere er umiddelbart indstillet på at flytte hvorhen det skal være. Men når det kommer til stykket, så er ægtefællen måske ikke villig til at flytte med? Og hvis du har børn: Hvad med skole og kammerater?
Ofte er antallet af ansatte den enkleste afgrænsning. Dels fordi den indirekte måske kan indikere noget om prisniveau og sige hvor stor en virksomhed har jeg økonomisk mulighed for at købe?
Antallet af ansatte også kan være en indikator for hvordan virksomheden er organiseret, og dermed hvilken ledelsesopgave der skal løses.
Man skal som køber dog være opmærksom på at søge forholdsvist bredt hvad angår antallet af ansatte.
Omsætningsniveauet kan være en interessant størrelse, som du dog skal være meget forsigtig med at anvende til sammenligning af virksomheder indenfor forskellige brancher.
Det ville være mere interessant at få oplyst ejerens alder, men den oplysninger er desværre ikke offentlig tilgængelig.
Alternativt kan du søge på virksomhedens alder, og så via andre oplysninger som eksempelvis virksomhedens navn sammenholdt med direktørens navn eller via firmaets hjemmeside, finde ud af om virksomheden står overfor generationsskifte.
Hvilken branche er du interesseret i? Alle virksomheder skal oplyse hvilken branche de arbejder indenfor. Disse brancheoplysninger kan man som køber anvende til søgning efter relevante emner. Læs mere under Søgning efter virksomhed.
Virksomhedsbørser som eksempelvis www.match-online.dk anvender principielt samme sy-stem.
Afgrænsningen branchemæssigt giver, især i kombination med de øvrige afgrænsninger, mulighed for at lave en bruttoliste over relevante virksomheder.
For selskabernes vedkommende kan du søge på oplysninger om indtjeningen. Hvilken pris på virksomheden kan du finansiere?
Søger du en virksomhed der skranter, eller ønsker du en virksomhed med god indtjening og dermed en høj pris?
Søgning efter virksomhed
Er du ude på at købe en virksomhed, så finder du her forskellige indgangsvinkler.
Søgning efter virksomhed
Når du har set dig varm på en virksomhed, du gerne vil købe, skal du stoppe op og gøre dig tankerne: Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?
Søgning efter virksomhed
Når du skal købe en virksomhed kan du med fordel bruge Business Model Canvas som analyseværktøj.
Søgning efter virksomhed
Når du skal købe en virksomhed, skal der også være en sælger af en virksomhed. Hvad er det, der får sælgeren til at sælge?
Søgning efter virksomhed
Når du begynder at lede efter den virksomhed, som du ønsker at købe, kan objektive kriterier guide dig.
Kom endelig med din feedback. Er der artikler, du mangler, eller er der artikler, der ikke er fyldestgørende? Brug kontaktformularen herunder.
Her finder du forskellige værktøjer og skabeloner, du kan bruge til at vurdere din ønskevirksomhed.
Du finder forskellige typer af værktøjer. Der er skabeloner, der fungerer som guidelines til en forretningsplan, udkast til kontrakter og regneark, der guider dig til en økomomisk forståelse af din kommende virksomhed.
Professionelle virksomhedsmæglere bruger de samme skabeloner, til at hjælpe dig til et godt køb.
Virksomhedskøber.dk er en gratis service og guide til den person eller virksomhed, der vil købe en virksomhed.
Ønsket har været at skabe et overblik over hele processen for derved at skabe et succesfuldt virksomhedskøb.
Copyright, Virksomhedskøber.dk © 2022. Alle rettigheder forbeholdes
Hjemmesiden er lavet af Startup Media – www.startupmedia.dk