Søndergade 74, 5.

8000 Aarhus C

Tlf.: 40 31 31 65

info@virksomhedskober.dk

Chatten er altid åben

Man - Fre: 8:00 - 16:00

Business Model Canvas ved køb

Business model canvas ved køb

"Business Model Canvas"

Når du skal købe en virksomhed kan du med fordel bruge “Business Model Canvas” som analyseværktøj.

Business Model Canvas kan anvendes til at danne et grafisk overblik over de ni vigtigste byggesten for en virksomhed.

Når du har overblikket kan du begynde at udvikle og flytte rundt på indholdet i de ni byggesten.

De ni byggesten i Business Model Canvas

Når du har fundet en virksomhed, som passer til dine ønsker kan du lave et canvas på den, som det ovenstående eksempel.

Eftersom du på dette tidspunkt ikke har alle informationer på virksomheden, må du starte med at lave en canvas ud fra de informationer, du kan få adgang til – f.eks. på nettet eller andre tilgængelige steder. Denne canvas er dermed udtryk for, hvordan virksomheden er på det tidspunkt, du ønsker at købe den.

Lav efterfølgende endnu et canvas med udgangspunkt i det først udarbejdede, men hvor du arbejder videre med virksomheden, således at dette canvas kommer til at være udtryk for, hvordan du ønsker at se din kommende virksomhed udvikle sig.

1) Værdi virksomheden giver kunderne

Gør dig tanker om og nedskriv både det umiddelbare problem, virksomheden løser for kunden og de mere skjulte.

Det kan ofte være de skjulte problemer, som virksomheden løser, der giver værdi til kunderne.

Brug derfor god tid på at finde de værdier, som virksomheden giver kunden og de problemer, som kunden får løst ved at bruge virksomhedens produkt eller service.

2) Kundesegment

Hvilke personer eller virksomheder leverer virksomheden værd til? Vær så præcis som muligt.

3) Kanaler over til kunden

Her skal du beskrive hvordan varen eller dine serviceydelser bliver transporteret / distribueret til kunden. Du skal også opridse et par af de bedste markedsføringskanaler.

4) Kunderelationer

Relationer til kunderne kan spænde fra personlige til automatiserede relationer. Det er vigtigt, at du prioriterer, at din virksomhed finder den relation, der giver mest mening for denne og dennes kunder. F.eks. er kunderelationer i en butik personlig, mens salg fra en webshop vil være automatiseret.

5) Indtægter

Hvordan genereres der indtægter fra hver af de valgte kundegrupper?

Er det indtægter fra styksalg af varer eller måske fra abonnement?

6) Aktiviteter

Hvilke aktiviteter skal din virksomhed udføre for at den kan levere de valgte værdier til kundesegmentet? 

Ved at gennemtænke hvilken arbejdsindsats det kræver at levere dine ydelser eller produkter, bliver du opmærksom på arbejdsgange i virksomheden.

7) Ressourcer

Hvilke ressourcer kræver det for at kunne producere den værdi, som skal leveres til kunderne?

Ressourcer kan være fysiske, menneskelige, økonomiske og immaterielle.

8) Partnere

Ingen virksomheder – heller ikke din – lever i et tomrum uden samarbejdspartnere, der på den ene eller anden måde er med til at få virksomheden til at fungere. Hos nogle virksomheder har partnerne ikke den store indflydelse, hos andre er de essentielle.

Partnere kan være med til at skabe stordriftsfordele, reducere risiko og give adgang til bestemte ressourcer.

9) Omkostninger

Hvilke omkostninger er der forbundet med at udføre de valgte aktiviteter og erhverve ressourcerne? Med andre ord, hvad består omkostningerne i virksomheden af?

Læs mere

Køb evt. bogen om Business Model Canvas på dansk. 

Eksempel på business model canvas for en pølsevogn:
Søgning efter virksomhed

Læs de andre artikler i kategorien "Søgning efter virksomhed" herunder:​

Søg og find din virksomhed

Søgning efter virksomhed

Er du ude på at købe en virksomhed, så finder du her forskellige indgangsvinkler.

Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?

Søgning efter virksomhed

Når du har set dig varm på en virksomhed, du gerne vil købe, skal du stoppe op og gøre dig tankerne: Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?

Undersøg dette før købet

Søgning efter virksomhed

Når man leder efter en virksomhed, og bliver præsenteret for et muligt emne, er der især tre ting du skal overveje.

Hvorfor sælger sælger?

Søgning efter virksomhed

Når du skal købe en virksomhed, skal der også være en sælger af en virksomhed. Hvad er det, der får sælgeren til at sælge?

Kriterier til udvælgelse af virksomhed

Søgning efter virksomhed

Når du begynder at lede efter den virksomhed, som du ønsker at købe, kan objektive kriterier guide dig.

Tilbage

Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?

Frem

Undersøg dette før købet

Har du spørgsmål?

Kom endelig med din feedback. Er der artikler, du mangler, eller er der artikler, der ikke er fyldestgørende? Brug kontaktformularen herunder.

Download værktøjer

Her finder du forskellige værktøjer og skabeloner, du kan bruge til at vurdere din ønskevirksomhed.

Du finder forskellige typer af værktøjer. Der er skabeloner, der fungerer som guidelines til en forretningsplan, udkast til kontrakter og regneark, der guider dig til en økomomisk forståelse af din kommende virksomhed.

Professionelle virksomhedsmæglere bruger de samme skabeloner, til at hjælpe dig til et godt køb.