Søndergade 74, 5.

8000 Aarhus C

Tlf.: 40 31 31 65

info@virksomhedskober.dk

Chatten er altid åben

Man - Fre: 8:00 - 16:00

Din personlige SWOT analyse

Din personlige SWOT-analyse

En SWOT analyse hjælper dig med at finde dine styrker og svagheder og identificere dine muligheder og trusler.

Du kan bruge din personlige SWOT-analyse, når du skal tænke igennem, om det er det rigtige for dig og din familie at købe en virksomhed.

SWOT står for Strengths, Weaknesses, Opportunities og Threats eller på dansk Styrker, Svagheder, Muligheder og Trusler.

Indholdet af  din SWOT-analyse

Udarbejdelsen af din personlige SWOT-analyse har til formål at få besvaret følgende:

  • Strenghts / Styrker
    Hvad er dine styrker i forhold til at købe en virksomhed?

    Det kan være personlige egenskaber, kapital, netværk, faglig og ledelsesmæssig erfaring, uddannelse, familieforhold m.m.

  • Weaknesses / Svagheder
    Hvad er tilsvarende dine svagheder i forhold til køb af virksomhed?

    Det kan være personlige egenskaber, kapital, netværk, faglig og ledelsesmæssig erfaring, uddannelse, familieforhold m.m.

  • Opportunities / muligheder

    Hvilke muligheder ser du ved at købe en virksomhed?

    Det er forskelligt, hvad der driver den enkelte.
    For nogen er det den personlige frihed, mens det for andre er faglig udvikling.

    Andre momenter kan være: retten til selv at bestemme, muligheden for at få hele resultatet af egen indsats, bedre harmoni mellem familieliv og arbejdsliv, muligheden for at drive virksomhed sammen med ægtefællen m.m.

  • Treats / trusler

    Hvilke trusler kan du se?

    Trusler kan eventuelt være økonomisk risiko, personligt og for familien, konsekvenser for familieliv/ forholdet til ægtefælle og børn, ensomhed, fiaskoen hvis det viser sig ikke at gå godt, karrieremæssig eller faglig ”afsporing”, manglende kollegialt og/eller socialt samvær.

Generel eller konkret SWot

Du skal i forbindelse med udarbejdelsen af en din SWOT-analyse sondre mellem to former for SWOT, hvilket er henholdsvis den generelle og konkrete SWOT.

Generel SWOT

Du kan med fordel lave en generel personlig SWOT-analyse, hvor du forestiller dig det tilfælde, at du køber en virksomhed. Lav altså analysen uden at have en konkret virksomhed i tankerne og gør dig nogle overvejelser omkring principielle eller generelle forhold og konsekvenser, som har betydning for dig.

KONKRET SWOT

Når du har udset dig en virksomhed, som du ønsker at købe, skal du ligeledes lave en konkret SWOT-analyse. Det er vigtigt, at du som køber har gjort dig nogle tanker vedrørende de forskellige punkter i SWOT-analysen i forhold til den konkrete virksomhed, således du forinden købet af virksomheden har gjort dig klart, om dét, som virksomheden kan tilbyde, er det, som du leder efter.

Det kan meget vel være, at din konkrete SWOT-analyse på en virksomhed adskiller sig fra din generelle SWOT-analyse, og det er vigtigt at have in mente, hvilke styrker, svagheder, muligheder og trusler, du ønskede /var villig til at acceptere forinden den rigtige virksomhed var fundet sammenholdt med det, som den konkrete SWOT-analyse præsenterer dig for. 

Måske du har det fint med at gå på kompromis på enkelte områder for den rette virksomhed?  

 
TO KONKRETE SWOT-analyser

Hvis der er en konkret virksomhed, som du er interesseret i, kan du med fordel udarbejde to forskellige konkrete SWOT-analyser med hver sit udgangspunkt.

  1. Du kan først og fremmest udarbejde en SWOT-analyse, der tager udgangspunkt i, at du er ejer og leder.

    Det vil dermed skulle fremgå af analysen, hvilke styrker og svagheder du har i forhold til den konkrete virksomhed. Denne SWOT-analyse afspejler, hvor meget virksomheden er værd for dig og bidrager til din vurdering af, om købet af virksomheden er noget for dig.

  2. Derudover kan du udarbejde en SWOT-analyse, der afspejler virksomheden i sin nuværende form og dermed med den nuværende ejer og leder.

    Analysen tager udgangspunkt i den nuværende forretning og tegner et billede af, hvor virksomheden er uden din involvering.

Ved at sammenligne de to nævnte SWOT-analyser vil du få et indtryk af, hvor du kan gøre en forskel for virksomhedens udvikling, og om køb af virksomheden er det rette for dig.

 

Personlige overvejelser

Læs de andre artikler i kategorien "Personlige overvejelser" herunder:

Hvilken type køber er du?

Personlige overvejelser

Man kan sondre mellem følgende forskellige typer af købere: Strategiske købere, Børn eller andre nærtstående og Private købere

Du er både ejer og leder

Personlige overvejelser

Køber du en virksomhed, bliver du både leder og ejer af virksomheden. Det er noget andet end blot at være ansat leder i en virksomhed.

Tilbage

Hvilken type køber er du?

Frem

Du er både ejer og leder

Har du spørgsmål?

Kom endelig med din feedback. Er der artikler, du mangler, eller er der artikler, der ikke er fyldestgørende? Brug kontaktformularen herunder.

Download værktøjer

Her finder du forskellige værktøjer og skabeloner, du kan bruge til at vurdere din ønskevirksomhed.

Du finder forskellige typer af værktøjer. Der er skabeloner, der fungerer som guidelines til en forretningsplan, udkast til kontrakter og regneark, der guider dig til en økomomisk forståelse af din kommende virksomhed.

Professionelle virksomhedsmæglere bruger de samme skabeloner, til at hjælpe dig til et godt køb.