Søndergade 74, 5.

8000 Aarhus C

Tlf.: 40 31 31 65

info@virksomhedskober.dk

Chatten er altid åben

Man - Fre: 8:00 - 16:00

Undersøg dette før købet

Undersøg dette før købet

Overvejelser inden købet

Når man leder efter en virksomhed, og bliver præsenteret for et muligt emne, er der især tre ting du skal overveje.

  1. Hvordan ser virksomheden ud i dag?
  2. Kan jeg som køber gøre en forskel?
  3. Hvordan passer virksomheden i forhold til “den ideelle virksomhed for dig


Til din vurdering af virksomheden, som den ser ud i dag, kan du med fordel overveje nedenstående spørgsmål i forhold til den konkrete virksomhed, du har kig på.

Forretningskonceptet
Iagttag hvordan virksomhedens produkt fremstår og om de andre forretningsmæssige områder er fulgt med udviklingen.

Vurdér i denne forbindelse, hvordan virksomheden står inden for nedenstående områder:

  • Forretningsideen – er forretningsideen også brugbar i morgen?
  • Produktprotefølje – for mange, for få, de rigtige produkter?
  • Forretningsmodellen – hvordan tjenes pengene?
  • Kundeprotefølje – mange, få, specialiserede kunder?
  • Markedsposition – har virksomheden den position den kan få / bør have?


Relationer til kunderne

Hvordan har virksomheden organiseret sin kontakt til kunderne?
Er der mulighed for forbedringen inden for følgende områder:

  • Netværk – hvem samarbejder virksomheden med?
  • Markedsføring – Hvordan ser deres markedsføringsmateriale ud?
  • Kommunikation og PR – har den en pro-aktiv profil?
  • Branding – hvordan kan man beskrive virksomheden?
  • Salg – hvordan foregår det opsøgende salg?

Driften af virksomheden
Hvor god er virksomheden til at producere de produkter og værdier, som kunden ønsker?

Ved vurderingen af virksomhedens kompetencer i forhold til driften af virksomheden, kan du tage udgangspunkt i nedenstående områder:

  • Styring af økonomien – har de et velfungerende bogholderi?
  • Finansiering – er lån og andre passiver håndteret billigst muligt?
  • Leverance og projektstyring – producerer den effektivt?
  • IT systemer – er de fulgt med udviklingen?
  • Faciliteter – er bygninger og lokaler de bedste til virksomhedens drift?

Organisation

Hvordan fungerer ledelsen og organiseringen af virksomheden.

Forhold dig bl.a. til nedenstående punkter:

  • Ejerkredsen – hvem er ejerne?
  • Medarbejder – har medarbejderne de rette kompetencer?
  • Samarbejdspartnere – hvem er virksomhedens vigtigste samarbejdspartnere?
  • Forretningsgange – er tilrettelæggelsen i virksomheden optimal?
  • Juridiske forhold – hvilke aftaler og forpligtelser / rettigheder er indgået?

Væksthjulet

Ovenstående hovedpunkter følger væksthjulet, der er et analyseværktøj. Væksthjulet bliver brugt af mange aktører, der hjælper virksomheder.

Forretningskonceptet

Iagttag hvordan virksomhedens produkt fremstår og om de andre forretningsmæssige områder er fulgt med udviklingen.

 

Vurdér i denne forbindelse, hvordan virksomheden står inden for nedenstående områder:

 

  • Forretningsideen – er forretningsideen også brugbar i morgen?
  • Produktprotefølje – for mange, for få, de rigtige produkter?
  • Forretningsmodellen – hvordan tjenes pengene?
  • Kundeprotefølje – mange, få, specialiserede kunder?
  • Markedsposition – har virksomheden den position den kan få / bør have??

Relationer til kunderne

Hvordan har virksomheden organiseret sin kontakt til kunderne? Er der mulighed for forbedringen inden for følgende områder:

 

  • Netværk – hvem samarbejder virksomheden med?
  • Markedsføring – Hvordan ser deres markedsføringsmateriale ud?
  • Kommunikation og PR – har den en pro-aktiv profil?
  • Branding – hvordan kan man beskrive virksomheden?
  • Salg – hvordan foregår det opsøgende salg?

 

Driften af virksomheden

Hvor god er virksomheden til at producere de produkter og værdier, som kunden ønsker?

 

Ved vurderingen af virksomhedens kompetencer i forhold til driften af virksomheden, kan du tage udgangspunkt i nedenstående områder:

 

  • Styring af økonomien – har de et velfungerende bogholderi?
  • Finansiering – er lån og andre passiver håndteret billigst muligt?
  • Leverance og projektstyring – producerer den effektivt?
  • IT systemer – er de fulgt med udviklingen?
  • Faciliteter – er bygninger og lokaler de bedste til virksomhedens drift?

Organisation

Hvordan fungerer ledelsen og organiseringen af virksomheden.

 

Forhold dig bl.a. til nedenstående punkter:

 

  • Ejerkredsen – hvem er ejerne?
  • Medarbejder – har medarbejderne de rette kompetencer?
  • Samarbejdspartnere – hvem er virksomhedens vigtigste samarbejdspartnere?
  • Forretningsgange – er tilrettelæggelsen i virksomheden optimal?
  • Juridiske forhold – hvilke aftaler og forpligtelser / rettigheder er indgået?

Væksthjulet

Ovenstående hovedpunkter følger væksthjulet, der er et analyseværktøj. Væksthjulet bliver brugt af mange aktører, der hjælper virksomheder.

Søgning efter virksomhed

Læs de andre artikler i kategorien "Søgning efter virksomhed" herunder:​

Søg og find din virksomhed

Søgning efter virksomhed

Er du ude på at købe en virksomhed, så finder du her forskellige indgangsvinkler.

Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?

Søgning efter virksomhed

Når du har set dig varm på en virksomhed, du gerne vil købe, skal du stoppe op og gøre dig tankerne: Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?

Business Model Canvas ved køb

Søgning efter virksomhed

Når du skal købe en virksomhed kan du med fordel bruge Business Model Canvas som analyseværktøj.

Hvorfor sælger sælger?

Søgning efter virksomhed

Når du skal købe en virksomhed, skal der også være en sælger af en virksomhed. Hvad er det, der får sælgeren til at sælge?

Kriterier til udvælgelse af virksomhed

Søgning efter virksomhed

Når du begynder at lede efter den virksomhed, som du ønsker at købe, kan objektive kriterier guide dig.

Tilbage

Business Model Canvas ved køb

Frem

Hvorfor sælger sælger?

Har du spørgsmål?

Kom endelig med din feedback. Er der artikler, du mangler, eller er der artikler, der ikke er fyldestgørende? Brug kontaktformularen herunder.

Download værktøjer

Her finder du forskellige værktøjer og skabeloner, du kan bruge til at vurdere din ønskevirksomhed.

Du finder forskellige typer af værktøjer. Der er skabeloner, der fungerer som guidelines til en forretningsplan, udkast til kontrakter og regneark, der guider dig til en økomomisk forståelse af din kommende virksomhed.

Professionelle virksomhedsmæglere bruger de samme skabeloner, til at hjælpe dig til et godt køb.