Søndergade 74, 5.

8000 Aarhus C

Tlf.: 40 31 31 65

info@virksomhedskober.dk

Chatten er altid åben

Man - Fre: 8:00 - 16:00

Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?

Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?

Hvilken forskel gør du?

Når du har fundet en virksomhed, som du ønsker at købe, er det nødvendigt, at du gør dig tanker om, hvilken forskel du konkret kan gøre for virksomheden.

Nedenfor følger en oplistning af punkter, hvor du gerne et eller flere steder skulle kunne bidrage positivt: 

Forretningskonceptet
Forretningskonceptet er grundlæggende for virksomheden.
Overvej om du kan tilføre noget nyt og bedre til virksomheden, der kan sørge for, at virksomheden leverer den værdi, som det forventes af kunderne.

Overvej, om du kan bidrage positivt til:

  • Forretningsidéen – Kan du tilføje noget nyt, så virksomheden fortsat er relevant?
  • Produktportefølje – Har du idéer til nye produkter eller skal porteføljen derimod skæres til?
  • Forretningsmodellen – Kan du se nye måder at tjene penge på?
  • Kundeportefølje – Har du et stort netværk, der kan tilføre virksomheden nye kunder?
  • Markedsposition – Har du måske adgang til et større / det internationale marked?

 

Relationer til kunderne
Uden kunder er der ingen virksomhed.
Har du kendskab til den kundegruppe, som virksomheden henvender sig til? Og kan du eventuelt bidrage med et netværk?

Overvej om du kan bidrage positivt til:

  • Netværk – Har du arbejdet i branchen og kender mange inden for denne?
  • Markedsføring – Kan du vise virksomheden fra sin bedste vinkel?
  • Kommunikation og PR – Er du en profil, som omverdenen gerne vil snakke med?
  • Branding – Kan du se og kommunikere virksomhedens styrke?
  • Salg – Er du en født sælger, der kan overbevise kunderne om den værdi, som virksomheden giver dem?

Driften af virksomheden
Det kan være, at virksomheden er kommet på afveje på grund af dårlig ledelse, men dette er din styrke.

Overvej om du kan bidrage positivt til:

  • Styring af økonomien – Er du en haj til tal og kan bidrage med et stort overblik over økonomien?
  • Finansiering – Ser du muligheder for en meget bedre finansiering af virksomhedes passiver?
  • Leverance og projektstyring – Har du flair for projektering og kan du se optimeringer af virksomhedens løsninger?
  • IT systemer – Har du kendskab til ny teknologi, der kan mindske virksomhedens driftsudgifter på lang sigt?
  • Faciliteter – Har du eksempelvis øje for outsourcing?


Organisation

Organisationen og de menneskelige ressourcer i virksomheden, du ønsker at købe, kan være kørt af sporet, men har du flair for organisering og mennesker og kan du se muligheder, hvis du får genetableret organisationen?

Overvej om du kan bidrage positivt til:

  • Ejerkredsen – Kan du bidrage med nye investorer og har du viden og udsyn?
  • Medarbejder – Er der nogle gode medarbejdere i virksomheden, som du kan få til at præstere bedre?
  • Samarbejdspartnere – Har du relevante samarbejdspartnere, der kan gøre en forskel for virksomheden?
  • Forretningsgange – Er du god til at få tingene til at gå op i en højere enhed?
  • Juridiske forhold – Har du en juridisk baggrund og kan du se løsninger?
Forretningskonceptet

Forretningskonceptet er det grundlæggende for virksomheden. Kan du tilføre noget nyt og bedre der gør, at virksomheden atter leverer den værdi, som kunderne forlanger?

Kan du f.eks.bringe nye ting i spil inden for følgende områder:

  • Forretningsideen – kan du tilføje et lille twist så den også brugbar i morgen?
  • Produktprotefølje – kan du se nye produkter I kan sælge eller trimme portefølgen?
  • Forretningsmodellen – kan du se nye måder at tjene penge på?
  • Kundeprotefølje – har du et netværk, der kan skaffe mange nye kunder?
  • Markedsposition – har du måske adgang til det internationale marked?
Relationer til kunderne

Uden kunder ingen virksomhed. Kommer du med netværk og kendskab til den kundegruppe, som virksomheden sælger til?
Er du speciel stærk inden for disse områder

  • Netværk – Du har arbejdet i branchen i mange år og kender alle
  • Markedsføring – du kan vise virksomheden fra sin bedste side
  • Kommunikation og PR – du har en profil pressen gerne vil snakke med
  • Branding – du kan se og kommunikere virksomhedens styrke
  • Salg – du kan overbevise kunderne om den værdi, virksomheden giver dem
Driften af virksomheden

Måske er virksomheden kørt i sænk af dårlig management og management og planlægning er din styrke. Kan du gøre en forskel inden for:

  • Styring af økonomien – du kan bare overskue økonomien
  • Finansiering – du ser muligheder for en meget bedre finansiering af virksomhedes passiver
  • Leverance og projektstyring – du er produktionsmand og kan se, der kan spares 50 %
  • IT systemer – du ved ny teknologi kan spare 5 medarbejdere
  • Faciliteter – du tænker i outsourcing og mindre lokaler
Organisation

I den virksomhed du tænker på at købe kan organisationen og de menneskelige ressourcer måske være kørt ud på et sidespor. Du ved du er god til organisering og mennesker og kan se muligheder, hvis du kan få organisationen med.

Ligger dine kompetencer inden for disse områder:

  • Ejerkredsen – du kommer med investorer, som også har viden og udsyn
  • Medarbejder – der er gode medarbejdere, og du ved, du kan motivere dem til at performe bedre
  • Samarbejdspartnere – du har relevante samarbejdspartnere, som kan gøre en forskel for virksomheden
  • Forretningsgange – du er bare god til at få ting til at fungere
  • Juridiske forhold – du har en juridisk baggrund og kan se løsninger
Søgning efter virksomhed

Læs de andre artikler i kategorien "Søgning efter virksomhed" herunder:​

Søg og find din virksomhed

Søgning efter virksomhed

Er du ude på at købe en virksomhed, så finder du her forskellige indgangsvinkler.

Business Model Canvas ved køb

Søgning efter virksomhed

Business Model Canvas er et grafisk værktøj, som du kan bruge til at få overblikket over de 9 vigtigste byggesten for en virksomhed.

Undersøg dette før købet

Søgning efter virksomhed

Når man leder efter en virksomhed, og bliver præsenteret for et muligt emne, er der især tre ting du skal overveje.

Hvorfor sælger sælger?

Søgning efter virksomhed

Når du skal købe en virksomhed, skal der også være en sælger af en virksomhed. Hvad er det, der får sælgeren til at sælge?

Kriterier til udvælgelse af virksomhed

Søgning efter virksomhed

Når du begynder at lede efter den virksomhed, som du ønsker at købe, kan objektive kriterier guide dig.

Tilbage

Søgning efter virksomhed

Frem

Business Model Canvas ved køb

Har du spørgsmål?

Kom endelig med din feedback. Er der artikler, du mangler, eller er der artikler, der ikke er fyldestgørende? Brug kontaktformularen herunder.

Download værktøjer

Her finder du forskellige værktøjer og skabeloner, du kan bruge til at vurdere din ønskevirksomhed.

Du finder forskellige typer af værktøjer. Der er skabeloner, der fungerer som guidelines til en forretningsplan, udkast til kontrakter og regneark, der guider dig til en økomomisk forståelse af din kommende virksomhed.

Professionelle virksomhedsmæglere bruger de samme skabeloner, til at hjælpe dig til et godt køb.