Søndergade 74, 5.

8000 Aarhus C

Tlf.: 40 31 31 65

info@virksomhedskober.dk

Chatten er altid åben

Man - Fre: 8:00 - 16:00

Søg virksomhed

Søgning efter virksomhed

Er du ude på at købe en virksomhed så finder du her forskellige indfaldsvinkler.

Når du har fået defineret, hvilken type virksomhed, du ønsker at købe, skal du ud og søge efter den rette virksomhed.

En søgning efter virksomhed kan opdeles i dels en passiv søgning og dels en aktiv søgning.

Passiv søgning
1. Online virksomhedsbørser 

Nedenstående internetsider er online markedspladser for køb og salg af virksomheder. Fælles for alle siderne er, at du her kan finde inspiration til, hvilken virksomhed du kan købe ud fra salgsannoncerne, ligesom du også selv aktivt på nogle af siderne kan annoncere, at du ønsker at erhverve en specifik type virksomhed. På nogle af siderne vil du endvidere kunne foretage en brugerspecificeret søgning, ligesom du vil kunne sammenligne virksomheder af samme type og oprette en søgeagent, der holder sig underrettet, hvis en virksomhed der opfylder dine kriterier skulle komme til salg. 

Følgende markedspladser bør du komme forbi i din søgning: 

  • Saxis.dk
  • Virksomhedsborsen.dk
  • Virksomhedszonen.dk
  • Match-online.dk
2. Virksomhedsmægler

En virksomhedskøber kan søge efter ønskevirksomheden via forskellige databaser over udbudte virksomheder hos virksomhedsmæglere og andre rådgivere som revisorer og advokater.
Søg f.eks. på Google efter virksomhedsmæglere.

3. Netværk

En køber kan også vælge at anvende sit netværk til at søge en virksomhed. Udarbejd en profil på den virksomhed, du ønsker at købe og spred det i dit netværk.

Aktiv søgning

En mere aktiv måde er at du identificerer virksomheden, du ønsker at købe, ved f.eks. at vurdere ud fra hensyn til geografisk placering, branche, størrelse, økonomi i forhold til dine egne kapitalressourcer, antal ansatte mv.

De virksomheder du finder kan du så analysere og forsøge at vurdere om de er klar til salg/generationsskifte. Led efter kendetegn som etableringsår, etableret holdingselskab med en ejerperiode på mere end 3 år og måske findes der yderligere informationer på virksomhedernes hjemmeside, der indikerer et forestående generationsskifte.

Erhvervsdatabaser

Der findes flere databaser, der har et samlet overblik over alle virksomheder i Danmark.

Databaserne findes i en gratis og i en betalingsversion. Har du adgang til en betalingsversion, kan du søge meget specifikt på f.eks. postnummer, branche, antal ansatte og alder. De fleste offentlige biblioteker giver adgang til betalingsversionerne.

Prøv f.eks. dk.kompass.com.

 

 

Kontakter potentiel sælger

Når du har identificeret en virksomhed, du finder interessant enten gennem en erhvervsdatabase, online virksomhedsbørs eller et tredje sted, kan du selv kontakte virksomheden. Det kan være grænseoverskridende at kontakte en virksomhed og spørge virksomhedsejeren om han vil sælge, men måske er det det, han har ventet på?

Lige så svært det er at købe en virksomhed lige så svært er det, at beslutte sig til at sælge. Måske gør du ham en tjeneste? I værste fald, får du blot et nej, og tak for henvendelsen.

Brev til potentiel sælger

Når du kontakter en potentiel sælger, er det selvfølgelig nødvendigt at gøre det med pli og omtanke. Sælger har formentlig lagt meget tid og energi i virksomheden, du ønsker at købe.

En introduktions- e-mail eller -brev kunne indledes sådan:

Jeg tillader mig at kontakte dig, da jeg er ved at undersøge muligheden for at købe en plastvirksomhed. Jeg har selv en baggrund med mange år i plastindustrien, og nu vil jeg gerne selv prøve at eje min egen plastvirksomhed.

Jeg har analyseret flere plastvirksomheder og fundet at din virksomhed hviler på et godt fundament, og jeg mener, at kunne tilføre den noget nyt, der vil kunne give mig et godt udgangspunkt til egen virksomhed.

Jeg er selvfølgelig ikke klar over om du overvejer at sælge, men er du åben for en samtale, vil jeg meget gerne mødes med dig. Læs mere om mig på min LinkedIn profil: www.linkedin.com

Jeg vil ringe til dig en af dagene for at høre, om du er interesseret i et møde.

Måske skal du sende 30-35 e-mails for at få 2-3 møder afhængig af, hvor god du er til at spotte slagsklare virksomheder.

Fordele/ulemper ved direkte kontakt

Der er naturligvis både fordele og ulemper ved en sådan identifikationsproces i forhold til blot at koncentrere sig om de virksomheder, der på søgningstidspunktet officielt er udbudt til salg.

I modsætning til virksomheder, der allerede er udbudt til salg, foreligger der ikke et prospektmateriale om virksomheden. Derfor kræver processen en kvalificeret gennemgang af din rådgiver eller dig selv.

Der er heller ikke fastlagt en værdi af den pågældende virksomhed. En direkte henvendelse kan i nogen tilfælde foranledige forventninger til en højere pris for virksomheden, men en købers rådgivere vil kunne fastlægge en realistisk pris, der næppe vil afvige fra den pris, der bliver realiseret efter et udbud.

Den tid, der går fra søgningen til et afsluttet køb er typisk længere ved den aktive søgning i forhold til den passive proces, men til gengæld giver en aktiv søgning efter en virksomhed et mere tilfredsstillende resultat.

Søgning efter virksomhed

Læs de andre artikler i kategorien "Søgning efter virksomhed" herunder:

Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?

Søgning efter virksomhed

Når du som fremtidig virksomhedsejer står for at skulle overtage en virksomhed, skal du udover at kikke på regnskaber, udarbejde forretningsplan og tænke i finansiering også spørge dig selv: Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?

Business Model Canvas ved køb

Søgning efter virksomhed

Business Model Canvas er et grafisk værktøj, som du kan bruge til at få overblikket over de 9 vigtigste byggesten for en virksomhed.

Undersøg dette før købet

Søgning efter virksomhed

Når man leder efter en virksomhed, og bliver præsenteret for et muligt emne, er der især tre ting du skal overveje.

Hvorfor sælger sælger?

Søgning efter virksomhed

Når du skal købe en virksomhed, skal der også være en sælger af en virksomhed. Hvad er det, der får sælgeren til at sælge?

Kriterier til udvælgelse af virksomhed

Søgning efter virksomhed

Når du begynder at lede efter den virksomhed, som du ønsker at købe, kan objektive kriterier guide dig.

Tilbage

Du er både ejer og leder

Frem

Hvilken forskel kan jeg gøre i virksomheden?

Har du spørgsmål?

Kom endelig med din feedback. Er der artikler, du mangler, eller er der artikler, der ikke er fyldestgørende? Brug kontaktformularen herunder.

Download værktøjer

Her finder du forskellige værktøjer og skabeloner, du kan bruge til at vurdere din ønskevirksomhed.

Du finder forskellige typer af værktøjer. Der er skabeloner, der fungerer som guidelines til en forretningsplan, udkast til kontrakter og regneark, der guider dig til en økomomisk forståelse af din kommende virksomhed.

Professionelle virksomhedsmæglere bruger de samme skabeloner, til at hjælpe dig til et godt køb.